Skip to main content

WNE 024: O prowadzeniu dzieci do Boga i Katechezie Dobrego Pasterza z Tatianą Jaroszyńską.

katecheza dobrego pasterza

Zapraszamy do wysłuchania wywiadu z Tatianą Jaroszyńską, katechetką pracującą z dziećmi metodą Katechezy Dobrego Pasterza. Jest to katecheza oparta na założeniach pedagogiki Marii Montessori, stworzona we Włoszech przez Giannę Gobbi i Sofię Cavaletti.

To, co najpiękniejsze w tej Katechezie, to prowadzenie dziecka do prawdziwej, głębokiej relacji z Bogiem. Dzieci ze swej natury mają niezwykłą wrażliwość, otwartość i gotowość do nawiązania osobowej relacji ze Stwórcą.

Rolą katechety jest przygotowanie otoczenia – zajęcia odbywają się w „atrium”, miejscu specjalnie przeznaczonym do Katechezy, w którym tworzymy atmosferę wyciszenia, skupienia, spotkania z Bogiem. Podczas zajęć dzieci zapoznają się z fragmentami Ewangelii, poznają geografię biblijną oraz ważne elementy Liturgii, w sposób przystosowany do wieku dzieci, a więc m. in. poprzez działanie na zmysły. Dzięki wykorzystaniu specjalnie przygotowanych materiałów dzieci mogą nie tylko usłyszeć fragment Pisma Świętego, ale też zobaczyć czytaną scenę, dotknąć, poczuć. Niezwykle istotna jest też funkcja katechety – to nie on jest mistrzem. Wyjaśnia on niezrozumiałe słowa, wprowadza w realia tamtych czasów, korzysta ze swojej wiedzy, jednak razem z dziećmi staje on przed jedynym Mistrzem i Słowem – zadaje pytania, modli się, rozważa tę wielką Tajemnicę.

Elementy Katechezy Dobrego Pasterza z powodzeniem można wprowadzać w nauczaniu domowym. Warto zacząć od przygotowania kącika modlitwy, który będzie miejscem wyciszenia, wspólnego czytania Słowa, zaznaczania wyjątkowości danego okresu liturgicznego np. poprzez zmianę kolorów obrusa, umieszczenie odpowiedniego obrazu, fragmentu z Pisma Świętego do rozważania.

 

Z tego odcinka podcastu poznasz odpowiedzi na pytania i dowiesz się o:

  • Założeniach Katechezy, której celem jest prowadzenie dzieci do głębokiej relacji z Bogiem
  • Możliwości wykorzystania pedagogiki Montessori w prowadzeniu katechezy
  • Co to jest Katecheza Dobrego Pasterza?
  • Gdzie i kiedy powstała Katechezy Dobrego Pasterza?
  • Co to jest atrium i co oznacza odpowiednio przygotowane otoczenie?
  • Jakie materiały można wykorzystywać podczas pracy z dziećmi w atrium?
  • Jaka jest rola nauczyciela – katechety?
  • Jak wygląda przygotowanie do Pierwszej Spowiedzi i Pierwszej Komunii Świętej w Katechezie Dobrego Pasterza?

 

Pobierz plik mp3

 

Notatki:

 

Zostaw komentarz, zadaj pytanie oraz podziel się z innymi

Zapraszamy do zostawienia komentarza poniżej. Napisz czy podobał ci się ten odcinek i co o nim myślisz. Będziemy również wdzięczni za uwagi i pytania dotyczące tego odcinka podcastu.
Jeżeli masz jakieś sugestie, propozycje, uwagi możesz również skontaktować się z nami bezpośrednio poprzez formularz kontaktu tutaj.
A jeżeli podobał ci się ten odcinek podcastu, prosimy podziel się nim ze swoimi znajomymi, w sieciach społecznościowych i na żywo. Będziemy bardzo wdzięczni za pomoc w promocji tego podcastu.

 

Jak subskrybować podcast i nie przegapić żadnego odcinka

 

 

Dodaj komentarz

3 komentarzy do "WNE 024: O prowadzeniu dzieci do Boga i Katechezie Dobrego Pasterza z Tatianą Jaroszyńską."

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy
Zosia
Gość

Dziękuję za tę rozmowę! Dopiero zaczęłam słuchać „Więcej niż edukacja”, a tu od razu taki ciekawy odcinek 🙂 Bardzo zainteresowała mnie ta metoda. Moja córeczka ma dopiero pół roku, ale zamarzyłam mi się dla niej taka katecheza w przyszłości 🙂 Pozdrawiam serdecznie!

Agnieszka Pleti
Edytor

Zosiu, miło nam niezmiernie. Same jesteśmy zachwycone tą katechezą.

Alicja
Gość
Dziękuję za ten interesujący wywiad. Bardzo ciekawie opowiedziany przez Tatianę. Mogę zaświadczyć o cudownej komunikacji pomiędzy Dobrym Pasterzem a dziećmi w wieku 3 do 7 lat, na podstawie mojego długoletniego doświadczenia obecności Katechezy Dobrego Pasterza w montessoriańskiej grupie. Jak mówiła Sofia Cavalletti, twórczyni rzymskiego Atrium, Bóg i dziecko rozumieją się. Ten czas dzieciństwa jest czasem metafizycznym, kontemplacyjnym. Jeśli przygotujemy miejsce dla aktywności dzieci, bogate w zmysłowe bodźce i symbole religijne, ciepłą, życzliwą i uważną komunikację, to stworzymy pierwszy fundament wiary. Przykład z ostatnich dni: na wspólnym porannym spotkaniu zapaliliśmy Paschał symbol Jezusa Zmartwychwstałego , przypominając sobie wielkanocna celebrację światła. Później na stoliku modlitwy stał Paschał i obok mała świeca, figurka Dobrego Pasterza, 3 – letnia Wandzia poprosiła mnie: ” czy… Czytaj więcej »
wpDiscuz