WNE 045: Po co nam oceny?

ocenianie

Pamiętasz swoją pierwszą jedynkę w szkole? Jakie miałeś/miałaś wtedy uczucia i emocje? Czy zawsze byłeś/byłaś sprawiedliwie oceniania? I czy jest w ogóle coś takiego jak sprawiedliwa ocena?

Wprawdzie system szkolnictwa ocenami stoi, ale powiedzmy sobie szczerze: ocena z klasówki, odpowiedzi czy egzaminu nie świadczy tylko o stanie wiedzy i umiejętności ucznia w danym momencie. Czym w takim razie jest ocena? Najczęściej wypadkową wielu czynników: samopoczucia, wyspania lub niewsypania, stanu emocjonalnego, tego, co wydarzyło się w domu, lub w drodze do szkoły, opinii jaką nauczyciel wyrobił sobie na temat ucznia i jeszcze wielu innych czynników. Dlaczego więc tak bardzo przejmujemy się ocenami i co możemy z tym fantem zrobić?

W tym odcinku rozmawiamy o tym jakie są skutki oceniania i jak mogą rozwijać się dzieci, które nie są poddawane sztywnemu systemowi ocen. Przytaczamy też kilka historii z życia wziętych, które zapewne wywołają falę wspomnień i u Was 🙂 Podajemy również kilka propozycji na temat tego jak jak nabrać zdrowego dystansu do ocen i co, jako rodzice, możemy zrobić dla naszych dzieci.

Bardzo jesteśmy ciekawe Waszego podejścia do oceniania, Waszych wspomnień z lat szkolnych i tego czy Wasze podejście do ocen zmieniło się od tego czasu? Napiszcie o tym w komentarzu!

 

Z tego odcinka podcastu poznasz odpowiedzi na pytania i dowiesz się o:

  • Czym jest ocena? I co to jest ocenianie?
  • Czy oceny motywują?
  • Jakie są skutki oceniania?
  • Co nam daje popełnianie błędów?
  • Co tracimy patrząc na dzieci przez pryzmat ocen?
  • Dlaczego boimy się pytać i popełniać błędy?
  • Jak zdystansować się do ocen?
  • O fińskim systemie edukacji.
  • Co może dać dzieciom szkoła (życie) bez ocen?
  • Co możemy zrobić w obecnym systemie szkolnictwa, który oparty jest na ocenianiu?


Pobierz plik mp3

 

Notatki:

 

Zostaw komentarz, zadaj pytanie oraz podziel się z innymi

Zapraszamy do zostawienia komentarza poniżej. Napisz czy podobał ci się ten odcinek i co o nim myślisz. Będziemy również wdzięczni za uwagi i pytania dotyczące tego odcinka podcastu.
Jeżeli masz jakieś sugestie, propozycje, uwagi możesz również skontaktować się z nami bezpośrednio poprzez formularz kontaktu tutaj.
A jeżeli podobał ci się ten odcinek podcastu, prosimy podziel się nim ze swoimi znajomymi, w sieciach społecznościowych i na żywo. Będziemy bardzo wdzięczni za pomoc w promocji tego podcastu.

 

Jak subskrybować podcast i nie przegapić żadnego odcinka

 

Jak wygodnie słuchać podcastów?

Odpowiedź oraz instrukcje znajdziesz na naszej stronie Jak słuchać podcastów

 

Photo by rawpixel.com on Unsplash

5
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
3 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Agnieszka PletiBasiaEwelina | Latynosi mówią Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy
Powiadom o
Ewelina | Latynosi mówią
Gość

Tak jak wspominasz na początku podcastu ocenianie zabija kreatywność, powoduje zamknięcie w sobie i prowadzi do niepotrzebnych porównań. Każdy z nas ma inne talenty i należałoby się porównywać do samego siebie: czy dzisiaj jestem lepszy, mądrzejszy, zwinniejszy etc. Myślę, że konieczność oceniania jest bardzo traumatycznym przeżyciem dla profów (słowo hiszpańskie – niestety polski nauczyciel źle mi się kojarzy) z prawdziwym powołaniem. Pamiętam, gdy musiałam wystawić minimum 20 ocen na semestr moim ekwadorskim studentom i ani oni, ani ja nie czuliśmy takiej potrzeby. Co więcej, wiem, że zniechęcało to większość do pracy z powodu pasji, a nie obowiązku. System był zadowolony.
Bardzo mi się podabał ten odcinek, bo poczułam właśnie tę pasję. Dziękuję!

Agnieszka Pleti
Edytor

Ewelina, dziękuję za to, że dzielisz się swoim doświadczeniem. To ciekawe co poruszasz, że ocenianie jest traumatyczne również dla niektórych nauczycieli! Trudno być również zmuszonym do oceniania innych, no bo co oceniać: wiedzę, umiejętność jej pokazania, wrażenie, systematyczność?
Pozdrawiam

Basia
Gość

Przez kilka lat uczyłam w szkole, obecnie już nie. I zgadzam się z Eweliną, że jest wielu nauczycieli, którzy lubią po prostu uczyć, a nie cierpią oceniać. Zabrakło mi w podcaście, gdy mówiłyście o roli oceny, stwierdzenia, że ocena przynajmniej w teorii ma być informacją zwrotną dla ucznia, w jakim stopniu opanował dany materiał. W praktyce wiadomo, że nie zawsze odzwierciedla ten stan. Myślę, że stosunek do ocen u dziecka bardzo często jest kalką reakcji rodziców. Naprawdę trudno jest nauczycielowi przekonać dzieci do dystansu do ocen, gdy rodzice w domu patrzą przez taki pryzmat na swoje pociechy. Nie zapomną nigdy sytuacji, w której dziewczyna popłakała się po otrzymaniu w jej mniemaniu słabej oceny. Na przerwie próbowałam ją pocieszyć i dowiedzieć… Czytaj więcej »

Agnieszka Pleti
Edytor

Dziękujemy za głos w sprawie ocen. Cenne 🙂