Jest siła w siostrzanych zespołach pragnących zmieniać świat i edukację! Poznajcie kolejny sis team – Paulinę Orbitowską-Fernandez i Martę Orbitowską, które razem wprowadzają zmiany i ożywienie w szkolnej edukacji. Paulina jest politologiem, nauczycielem, była wicedyrektorką i dyrektorką szkoły, chce być liderką zmian w oświacie, natomiast Marta pracuje w branży IT jako Scrum Master i jest entuzjastką Agile, czyli zwinnego podejścia do zarządzania zespołami, ukierunkowanego na interakcje międzyludzkie, na produkt, jego jakość i wartość dla klienta. Razem tworzą idealny duet do wdrażania eduScruma w szkole.
Twórcą eduScruma jest holenderski nauczyciel Willy Wijnands, który z powodzeniem stosuje tę metodologię w pracy ze swoimi uczniami. Dzieci w klasie, którą prowadzi, przychodzą z radością i podekscytowaniem na jego lekcje, mimo, że są to lekcje fizyki…(a jak wiadomo nie wszyscy są fanami tego przedmiotu:). Dzięki tej metodologii pracy uczniowie są bardziej świadomi samych siebie, uczą się pracy zespołowej, poznają swoje kompetencje, budują relacje z innymi, są kreatywni, potrafią odpowiednio się komunikować oraz krytycznie myśleć.
Ale co to jest w ogóle Scrum? Na czym polega eduScrum oraz skąd się wziął? I czy przyda się także w edukacji domowej? O tym wszystkim posłuchaj w tym odcinku naszego podcastu.
W tym odcinku:
- Co to jest Scrum?
- Co to jest eduScrum?
- Co to są zwinne metody zarządzania?
- Jak wygląda praca w klasie stosującej eduScrum?
- O owocach pracy eduScrumem: kreatywności, współpracy, komunikacji, krytycznym myśleniu, a także lepszych wynikach w nauce.
- Jak pomagać dzieciom odkrywać ich potencjał, kompetencje, wiarę we własne siły?
- Co zrobić, aby grupa dzieci potrafiła ze sobą współpracować?
- Jak dzieci w eduScrumie planują, organizują i sprawdzają swoją pracę?
- Kim jest nauczyciel w eduScrum?
- Czy eduScrum nadaje się do edukacji domowej?
Notatki:
- Polska strona o eduScrumie
- EduScrum w Holandii
- Wsparcie dla eduScruma
- Książka Patrick Lencioni „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieść o przywództwie”
- Książka Jeff Sutherland „Scrum. Czyli jak robić dwa raz więcej, dwa razy szybciej”
- Książka Marshall Rosenberg „To, co powiesz, może zmienić świat”
- Książka Simon Sinek „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania„
Zostaw komentarz, zadaj pytanie oraz podziel się z innymi
Zapraszamy do zostawienia komentarza poniżej. Napisz czy podobał ci się ten odcinek i co o nim myślisz. Będziemy również wdzięczni za uwagi i pytania dotyczące tego odcinka podcastu.
Jeżeli masz jakieś sugestie, propozycje, uwagi możesz również skontaktować się z nami bezpośrednio poprzez formularz kontaktu tutaj.
A jeżeli podobał ci się ten odcinek podcastu, prosimy podziel się nim ze swoimi znajomymi, w sieciach społecznościowych i na żywo. Będziemy bardzo wdzięczni za pomoc w promocji tego podcastu.
Jak subskrybować podcast i nie przegapić żadnego odcinka
Jak wygodnie słuchać podcastów?
Odpowiedź oraz instrukcje znajdziesz na naszej stronie Jak słuchać podcastów
Photo by Štefan Štefančík on Unsplash
Dziękuję za ten odcinek!
Jestem zainteresowany tematem, chociażby ze względu na doświadczenie pracy ze Scrumem. Osobiście jestem trochę sceptycznie nastawiony do eduScruma – w końcu oryginalny scrum został zaprojektowany do innych celów. Nie jestem przekonany, czy proste, niemalże bezpośrednie przełożenie go na edukację jest najlepszym wyjściem.
Mam poniższe pytania do gości podcastu:
1) Czy oficjalny podręcznik do EduScrum jest już przetłumaczony na język polski? Czy jest dostępny do pobrania?
2) Czy rozważacie przygotowanie materiałów (być może niezbyt skomplikowanych) tłumaczących EduScruma tym, którzy znają oryginalnego Scruma?
Panie Krzysztofie, zapewne znana jest Panu historia SCRUM, jak Jeff Sutherland poszukiwał sposobów na lepsze wytwarzanie innowacyjnych produktów. Swoje obserwacje wraz z Kenem Schwaberem zawarli w kilku stronicowym Scrum Guide, jako zbiór artefaktów, wydarzeń i ról, które bez implementacji filarów i wartości Scrum, są nierealne do zastosowania. Zastanawiam się, czy Pana sceptycyzm może wynikać z nie do końca dobrych doświadczeń ze Scrum? Aby filary i wartości Scrum mogły zaistnieć potrzebne jest do tego odpowiednie środowisko stransformowane wg założeń Agile. Nazwa eduScrum nie świadczy o prostym czy bezpośrednim przełożeniu frameworku SCRUM. Podobnie jak Jeff Sutherland, Willy Wijnands nauczyciel pewnej holenderskiej szkoły poszukiwał takich sposobów prowadzenia zajęć z dziećmi, które pozwolą uwolnić ich potencjał kreatywności i da im radość, satysfakcję no i… Czytaj więcej »