WNE 054: „Bo każda rodzina jest inna”. O edukacji domowej w rodzinie dwujęzycznej z Olivią i Marcinem Demkowiczami

rodzina

Olivia i Marcin są małżeństwem polsko – amerykańskim. Poznali się i pierwsze lata po ślubie spędzili w Teksasie. Teraz, z siedmiorgiem dzieci, mieszkają w Polsce, choć mają dwa domy – jeden w Polsce, drugi w Teksasie. Oboje przyznają, że bardzo chcieli, żeby dzieci czuły się dobrze i w Polsce i w Ameryce. Żeby miały swoje dwie ojczyzny, żeby równie dobrze mogły poznać kraj ich taty oraz kraj ich mamy.

Olivia język polski rozumie doskonale, ale lepiej czuje się mówiąc po angielsku. Prowadzimy sobie więc taką miłą konwersację – my po polsku, ona po angielsku.

Dlaczego zdecydowali się uczyć dzieci w domu? Był to zupełnie naturalny wybór. Olivia sama doświadczyła tego czym jest homeschooling – jako nastolatka była edukowana domowo. Doceniła zalety i wartości, które płyną z edukacji domowej i pragnęła to samo dać swoim dzieciom. Swoją przygodę z homeschoolingiem rozpoczynali w Teksasie w dużej kooperatywie edukacyjnej. Wspólnie z dwunastoma innymi rodzinami stworzyli miejsce, gdzie dzieci (a była ich ponad setka!) spotykały się dwa razy w tygodniu. Razem uczestniczyły w zajęciach, bawiły się i uczyły.  

Oprócz kooperatyw i grup wsparcia, w USA istnieje cała infrastruktura wsparcia dla edukacji domowej. Opracowanych jest wiele programów nauczania (curriculum), które zawierają wskazówki i konkretne materiały edukacyjne. Muzea i centra nauki przygotowują specjalną ofertę dla homeschoolingu.

Olivia i Marcin wspólnie uczą swoje dzieci i obydwoje są odpowiedzialni za ich edukację domową, choć zdecydowanie więcej czasu spędzają z mamą. Zazwyczaj rano Marcin, który ma swoje biuro w domu, uczy się z dziećmi języka polskiego oraz historii Polski. Olivia ogarnia pozostałą część tematów oraz zajęć. 

Z wiekiem dzieci przejmują coraz więcej odpowiedzialności za swoją edukację. Wystarczy upewnić się, że wiedzą co mają robić i stworzyć im przestrzeń oraz warunki przyjazne do zdobywania wiedzy. 

“Moje doświadczenie jest takie – podkreśla Marcin – , że jeśli dzieci mają odpowiednio przygotowane otoczenie i zorganizowany czas to same pochłaniają wiedzę. Jak dzieci dojdą do momentu trudnego to razem zastanawiamy się nad tym i szukamy rozwiązania, zwykle rozmawiamy o tych problemach w obu językach.”

Egzaminy dzieci zdają w języku polskim, choć większość przedmiotów omawiają z mamą po angielsku. Nie sprawia im to jednak żadnych trudności. Olivia i Marcin nie mają jednej metody nauczania. Wykorzystują pewne założenia pedagogiki Montessori (szczególnie dla małych dzieci), korzystają z założeń Charlotte Mason (przy wyborze lektur) i sprawdzają to co, z różnych propozycji edukacyjnych, jest dobre dla ich rodziny. Bo, jak podkreślają, każda rodzina jest inna, i każda potrzebuje innych metod. Ba – każde dziecko jest inne, inaczej się rozwija i potrzebuje innego wsparcia.

Warto mieć w domu dużo książek, z pięknymi ilustracjami, ciekawymi opowieściami, rozmawiać o przeczytanych historiach, wspólnie dyskutować. Marcin dodaje jeszcze, że przełomem było pozbycie się telewizora i oczywiście gier komputerowych. Podkreśla, że brak telewizora zmienia dynamikę rodzinnego życia. Oczywiście oglądają bajki i filmy na komputerze, ale takie jakie chcą i kiedy chcą. 

Jak ogarnąć edukację domową w tak dużej rodzinie? Z pomocą przychodzi harmonogram. Nie zupełnie sztywny, w którym każda czynność wyznaczona jest co do minuty, ale pewien zarys tego jak wyglądają poszczególne dni.  Dzięki temu dzień jest przewidywalny, dzieci mają poczucie bezpieczeństwa. Harmonogram wyznacza pewne ramy – kolejność wykonywania różnych czynności. Tak więc najpierw jest długie rodzinne śniadanie, później dzieci wykonują obowiązki, a potem wszyscy idą do szkoły – jasnego przestronnego pokoju przeznaczonego do wspólnej nauki. Oprócz wypełnionych po brzegi półek z książkami i wygodnej sofy do czytania, centralne miejsce w szkole zajmuje duży stół, przy którym mieszczą się wszyscy domownicy. 

Marcin uważa, że największym atutem dużej rodziny w edukacji domowej jest wspieranie samodzielności dzieci. Nie ma możliwości, żeby ktoś je wyręczał. W rodzinie wielodzietnej dzieci muszą brać czynny udział w nauce i wcześnie przejmują za nią odpowiedzialność. Starsi zawsze zaczynają sami rozwiązywać problemy, przychodzą prosić o pomoc dopiero wtedy, gdy nie potrafią sami sobie z tym poradzić.

Oliwia mówi, że największą korzyścią z edukacji domowej jest to, że dziecko nie mówi, że czegoś nie rozumie i na tym kończy, ale zastanawia się dlaczego tak się dzieje, rozmawia, szuka odpowiedzi, nie pozostawia tematów niedomkniętych i niewyjaśnionych. Jest otwarte, słucha sugestii dorosłych i poszukuje. Ta umiejętność szukania i zadawania pytań na pewno będzie bardzo przydatna w przyszłości.

Oliwia zapytana o złote rady dla innych jeszcze raz podkreśla, że każda rodzina jest inna i inne rzeczy się u niej sprawdzają. Ale po chwili zastanowienia dodaje, że trzeba być świadomym, że przychodzi czasem trudny okres, w którym wszyscy czują, a w szczególności mama, że trzeba zrobić sobie przerwę. Wtedy można wyjechać gdzieś na wakacje nawet w lutym lub marcu, przez jakiś czas odłożyć naukę zupełnie na bok i powiedzieć sobie, że to normalne, wszystko jest w porządku, musimy tylko odpocząć. Nie zniechęcać się i nie obwiniać, bo przy pracy z dziećmi, która trwa nieustannie, też czasem trzeba nabrać dystansu. Warto wracać do tego, dlaczego zdecydowaliśmy się na edukację domową, a potem powiedzieć sobie jeszcze kilka razy, że wszystko jest OK, trudny czas minie, nabrać sił i na nowo poczuć moc.

 

Z tego odcinka podcastu poznasz odpowiedzi na pytania i dowiesz się o:

  • Rodzinie dwujęzycznej w edukacji domowej
  • Co to jest kooperatywa edukacyjna?
  • Jak organziować dzień w edukacji domowej?
  • Jak wygląda nauka w edukacji domowej w rodzinie wielodzietnej?
  • Jakie umiejętności mają dzieci uczące się w domu?
  • O metodach wykorzystywanych w edukacji domowej
  • Co zrobić, żeby nie zwariować spędzając dużo czasu z dziećmi w domu
  • Poznasz mamę, która uczy swoje dzieci w domu i która sama uczyła się w ramach edukacji domowej
  • O samodzielności dzieci
  • O braniu odpowiedzialności za naukę przez dzieci
  • O roli mamy w edukacji domowej i o roli taty w edukacji domowej
  • O wakacjach w środku roku szkolnego 
  • O harmonogramie w edukacji domowej
  • O Metodzie Montessori dla najmłodszych
  • O metodzie Charlotte Mason w edukacji domowej

 

Pobierz plik mp3

 

Notatki:

Nasz kurs online „Jak rozpocząć edukację domową”

 

Zostaw komentarz, zadaj pytanie oraz podziel się z innymi

Zapraszamy do zostawienia komentarza poniżej. Napisz czy podobał ci się ten odcinek i co o nim myślisz. Będziemy również wdzięczni za uwagi i pytania dotyczące tego odcinka podcastu.
Jeżeli masz jakieś sugestie, propozycje, uwagi możesz również skontaktować się z nami bezpośrednio poprzez formularz kontaktu tutaj.
A jeżeli podobał ci się ten odcinek podcastu, prosimy podziel się nim ze swoimi znajomymi, w sieciach społecznościowych i na żywo. Będziemy bardzo wdzięczni za pomoc w promocji tego podcastu.

Jak subskrybować podcast i nie przegapić żadnego odcinka

Jak wygodnie słuchać podcastów?

Odpowiedź oraz instrukcje znajdziesz na naszej stronie Jak słuchać podcastów

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments
Edyta

Bardzo inspirujący podczas! Chyba mój ulubiony z tych o edukacji domowej