WNE 059: O dawaniu dziecku czasu i wolności – rozmowa z Agnieszką Sieńkowską i Łukaszem Wachowskim.

Zastanawiasz się czasem jak to jest, gdy dziecko z edukacji domowej idzie do szkoły? I właściwie kto o tym decyduje w procesie edukacji w rodzinie? Jeśli chcesz dowiedzieć się jak się sprawy mają z zakosztowaniem szkolnej edukacji, po latach tej domowej, a ponadto usłyszeć o codzienności w edukacji domowej, we wspaniałej artystycznej rodzinie, to koniecznie posłuchaj tego odcinka podcastu.
Agnieszka Sieńkowska (@makowepole_) i Łukasz Wachowski są małżeństwem, mają czwórkę dzieci: Danusia 12 lat, Janek 10 lat, Ida 6 lat, Tobiasz 2 lata. Agnieszka jest artystyczną duszą, prowadzi bloga, inspiruje kobiety i dzieci do twórczego działania. Łukasz jest członkiem zespołu inicjatywy tato.net, prowadzi ojcowski klub, zawodowo jest animatorem i trenerem społecznym. Lubi muzykować amatorsko i dla przyjemności. Agnieszka z wykształcenia jest polonistką, zawsze marzyła o pracy w szkole, jednak nigdy nie pracowała w zawodzie. Agnieszka otworzyła w Wyszkowie kreatywne miejsce dla rodzin, w którym prowadziła warsztaty artystyczne.
Po narodzinach pierwszej córki małżeństwo postanowiło uczyć dzieci w domu. Początkowo rodzina i znajomi byli przeciwni samodzielnemu nauczaniu dzieci, jednak z czasem uwierzyli w moc edukacji domowej. Dzieci szybko socjalizują się z innymi i nie mają problemów z odnalezieniem się w nowych sytuacjach pozaszkolnych, o co najbardziej martwili się bliscy.
Wolność, dużo swobody i dawanie dziecku czasu na to, żeby pewne rzeczy robiło w indywidualnym rytmie – dla Agnieszki to ważne wartości w edukacji domowej. Tak też prowadzą swoje dzieci w ich nauczaniu.
Dzieci przejęły od rodziców wiele zainteresowań. Agnieszka uwielbia sztukę – wyjazdy do muzeum, literaturę, albumy z obrazami znanych malarzy, audiobooki.
Łukasz zaraża dzieci muzycznymi pasjami, pomaga w zadaniach z przedmiotów ścisłych i pilnuje wszystkich terminów związanych z egzaminami w szkołach. Im dzieci są starsze, tym bardziej rodzice podążają za ich pasjami i pomagają im się rozwijać. Agnieszka bardzo lubi czytać, zaraziła tym swoją najstarszą córkę, która prowadzi bloga o książkach, jednak wybiera zupełnie inne gatunki literackie niż jej mama. W wywiadzie podkreśla jak bardzo ważne jest nie narzucanie własnego zdania dzieciom, by nie ograniczać ich pasji i wyobraźni. Dzieci rozwijają się w swoim tempie i na pewnym etapie życia, same odkrywają co lubią i co sprawia im radość. Janek – starszy syn uwielbia komiksy. Z okazji Świąt Bożego Narodzenia podarował rodzinie, wydany w formie fotoksiążki, komiks własnego autorstwa.
Rodzina w codziennej edukacji domowej stara się zrealizować zadania wyznaczone na dany dzień. Codzienność wypełniona jest podstawą programową, ale także zajęciami dodatkowymi takimi jak: język angielski w małej grupie, tańce i zajęcia artystyczne.
Najstarsza córka – Danusia w ostatnim roku bardzo zapragnęła pójść do szkoły. Rodzice odpowiedzieli na jej potrzeby i zapisali ją do placówki, wybierając małą niepaństwową szkołę, gdzie w klasie jest 14 osób. Głównym argumentem córki, by pójść do szkoły była potrzeba przynależności do grupy i kontaktu z rówieśnikami. Danusia bardzo dobrze się tam odnalazła i odkrywa edukację na nowo. Agnieszce trudno było pogodzić się z decyzją córki o rezygnacji z edukacji domowej, mimo to, razem z mężem, nie chcieli stawać na drodze marzeniom Danusi. Dla Agnieszki i Łukasza najważniejsza jest wolność i decydowanie o sobie, uważają, że dzieciom należy pokazywać, że są odpowiedzialne za swoje czyny i za siebie.

Z tego odcinka podcastu dowiesz się:

jak wygląda codzienność w edukacji domowej

  • o nauczaniu domowym w rodzinie z czwórką dzieci
  • o edukacji domowej i realizacji artystycznych pasji mamy
  • o sztuce w edukacji domowej
  • o roli mamy i roli taty w nauczaniu domowym
  • jak wspierać pasje dzieci w edukacji domowej
  • o tym co się dzieje, kiedy dziecko z edukacji domowej idzie do szkoły
  • o tym, jak ważna jest wolność i odpowiedzialność w edukacji
  • jak pogodzić pracę artystyczną z edukacją domową
  • co z socjalizacją w edukacji domowej?

Pobierz plik mp3

Notatki:

Profil Agnieszki na IG @makowepole_ 

Zostaw komentarz, zadaj pytanie oraz podziel się z innymi

Zapraszamy do zostawienia komentarza poniżej. Napisz czy podobał ci się ten odcinek i co o nim myślisz. Będziemy również wdzięczni za uwagi i pytania dotyczące tego odcinka podcastu.
Jeżeli masz jakieś sugestie, propozycje, uwagi możesz również skontaktować się z nami bezpośrednio poprzez formularz kontaktu tutaj.
A jeżeli podobał ci się ten odcinek podcastu, prosimy podziel się nim ze swoimi znajomymi, w sieciach społecznościowych i na żywo. Będziemy bardzo wdzięczni za pomoc w promocji tego podcastu.

Jak subskrybować podcast i nie przegapić żadnego odcinka

Jak wygodnie słuchać podcastów?

Odpowiedź oraz instrukcje znajdziesz na naszej stronie Jak słuchać podcastów

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments
Basia

Dziękuję za kolejny podcast. Bardzo dobrze mi się go słuchało, wypowiedzi Agnieszki są takie przemyślane, jakby czytała je z karki 🙂 Posługuje się bardzo ładnym językiem.
Słuchając historii Danusi przyszło mi do głowy, że ciekawym miejscem dla aktywnej i otwartej młodzieży jest harcerstwo. Dla mnie osobiście to właśnie drużyna harcerska była grupą z którą mogłam się identyfikować (w przeciwieństwie do środowiska szkolnego), w którym można się było twórczo wyżyć i mieć udział w zdrowej konkurencji.
pozdrawiam

Małgosia

Dzień dobry, jak wyglądają karty memo z artystami, o których wspomina pani Agnieszka? Chciałabym zrobić podobne domowym sposobem.